MUR 2.0 V. 31-34

Första lättbetongblocket lade farsan dit den 2 Augusti, den är lagd en bit in på plattan som ni ser, intill blocket som i sig självt är ett av de bästa isolerande alternativen på marknaden så kommer det mera isolering, 70 mm samt samt luftspalt. Utanför det, alltså på grundmuren kommer fasadteglet. Skillnaden mellan uppe och nedervåning är att nere har vi 375 mm tjocka ytongblock och uppe 250 mm tjocka. Ytterväggen uppe slutar på 250+20+70+108=448 mm. Jag hoppas att det ska hålla kylan ute och att uppvärmnigen inte ska blir allt för omfattande.
 
 
 
Några veckor in i murningen, för att komma i rätt vägghöjd som är 2,5 m så fick köra ett varv med delade stenar (näst högst upp). Återigen lämnade vi plats för balkar som ska gjutas över fönster och dörrar med sk. U-block.
 
Här ser man U-blocket. Runt hela det sista varvet sågade vi ur ett spår i blocket där vi la ner armeringsjärn, så att väggarna håller ihop bättre.
 
Detta hörn har fått lite extra förstärkning då det är fönsterpartier åt båda håll, järn är nerstoppade och ingjutna.
 
 
Det är godkänt tycker jag.
 
Virket till takstolarna kom en dag, samt lite råspont och takpapp.
 
 
Lillemor som håller i kameran, det syns för hon ska alltid ta sneda kort på allt. Det är effektfullt säger hon, rätt snett säger jag, rätt som i rätt och inte fel eller inte rakare i alla fall utan bara ganska inte-rakt, haha jag ska sluta nu. Hur som helst så har vi "betongblandarmeckat" nertill i nedre bild, många blandningar i tombolan till bl a alla balkar har gjorts här. Ovan i samma bild ser vi öppningen för fönsterpartiet mot väst, ett järn förnakrar väggarna och i mitten där stödet för järnet är ska det bli en regelvägg ca 500 mm bred som ska hjälpa hålla uppe fönstren.
I övre bild är visst skorsstenet redan på plats, mer om den snart. Det ser fort mycket helare ut när balkarna kommer på plats över fönster och dörrar, inte sant?
 
Vi brukte ca 4-5 veckor på murningen av entréplan och gjutningen av balkarna. Nästa fas går ännu mera på höjden, då var det först ihopsnickringen av takstolarna som jag ritat. Då kom min farbror direkt influgen från Österrike och hjälpte till på eget initiativ, han har varit snickare i hela sitt liv så han var till stor nytta. Vi ses snart igen med ett nytt inlägg i detta inläggsmaraton!
 
/ Patrik

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du ska inte klaga på mina bilder, för om det inte vore för mig så skulle du inte haft så många bilder som du har eftersom en viss person har förmågan att glömma kameran :-P
Och ibland får man bättre helbild av att ta "snea" kort ;-)
Jättekul att du uppdaterat blogg iaf :-)
<3

2012-09-30 @ 09:05:49
Postat av: Patrik

Ja da, det är tur jag har dig så att lite estetiskt tänkvärda bilder blir tagna också. Jag tar mera "byggbilder" så man tex. kommer ihåg hur la vi golvvärmen där egentligen?

Kepp up the good work!

2012-10-01 @ 16:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0