Allehanda jobb

Hejsan!
 
 
Rapar upp lite diverse bilder på jobb med beskrivande text.
 
 
En landgång på vinden är i stora drag monterad, den går ca 50 cm ovan takstolen så takisoleringen kommer ligga i nivå strax under landgången. Lite förvaring häruppe på sidorna kommer säkert att bli bra. Vill passande nog citera en förbipasserande allmänintresserad herre, "-Bär du upp skiten kommer den aldrig ner igen" sen skrattade vi. Det är för övrigt kasserade rejäla skivor som tagits till vara på som kommer till användning här istället, miljösmart säger jag. Vill hävda att hela bygget ständigt andas miljömässigt tänkande då vi ideligen försöker slösa så lite som möjligt på materialen men ändå det som behövs i varje given situation. Således har vi ej mycket överblivet och det som faktiskt blivit över har kommit till användning någon annanstans i bygget. Sorteringen fungerar också alldeles utmärkt, har inte känt en enda gång att jag behövt en gigantisk container.
 
 
 
Ett snörasskydd över entrén.
 
 
 
Ett möte mellan nockpannorna, alla nockpannor är utlagda. Dessa läggs inte omlott utan sida vid sida och de skruvas fast i stående bräda under. Vi har tätat mellan pannorna med silicon vilket också är bonus, dock här i krysset så blir det nog en specialplåt som täcker över, också bonus. Fast under pannorna är det också väldigt tätt så det skulle inte göra mycket om det kom in vatten under.
 
 
 
Toppen på skorsstenet på. Det ska eldas sen vad det lider, mysigt ska det bli.
 
 
 
Järn är inmurade i väggen varpå en skena är fastskruvad som löper över takstolarna, den kommer hjälpa till att säkra takstolarna nere när det blåser storm ute. Det är väldigt öppen rymd mot väst och vinden känner man tydligt av, ute vid altanen finns ett utsatt vindfång där luft ansamlar sig och krafter uppåt taksprånget kommer att utövas.
 
 
 
Första målningsarbetet, synliga delar grundmålade.
 
 
 
Det ska skymma tidigt nu för tiden, varde ljus.
Som ni säkert skymtar i bakgrunden så är hela kåken fylld med grundmålade brädor, det är till sidan på takfoten och även undertill taksprånget.
 
 
 
Stadelmanns Målarverkstad AB. Jag tar emot alla slags målarjobb stora som små, inget är för smått eller för stort för mina penslar eller rollar! Jag målar i alla möjliga konstiga färger, precis som ni vill!
 
 
 
En dag så gjöt vi. Vi stöpte en grund för en pizza/brödugn och för en stenmur som man kan fylla fyllnadsmassor mot sedan. Vi har ju plockat ihop en massa fina och raka stenar ifrån sprängmassorna som man kan mura med. Nu ska jag snart börja fantisera om min första hemmastenugnsbakade pizza.
 
 
 
Elrör för spotlights vid taksprånget är på G.
 
 
 
Huset kläs med takfotsbrädorna, sk. skönspikning. Skönt det är att spika på brädorna på de stumma takstolarna. Jag och Lillemor pratade först om att vi sedan skulle måla dessa svarta men det spörs om vi inte ska ha dem i vitt istället eller vad tycker ni läsare? Både jag och Lillemor har svängt över till det vita hållet, jag menar fönsterkarmarna kommer gå i vitt, ytterdörrarna likaså och även i teglet kommer man kunna skönja vita toner.
 
 
 
Man kan ana "Kinavippar" som en annan förbipasserande herre sa. Jag tror jag ska göra ett reportage om alla förbistrosande ansikten, de följer byggets gång och brukar stanna till och prata lite. De brukar fälla roliga kommentarer som i stil med  "-Idag regnar det inte på er!", "-är bara för att hålla hoppet uppe sa jag då."
 
 
 
Ventilationshuv är på plats, luft ifrån köket.
 
 
Nu är det slut på detta inlägg, hej då!
 
/ Patrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0