Ytan på taket

Så skulle jag räkna ut ytan på taket, lätt match tänkte jag och använder areafunktionen som finns i CAD-programmet, väldigt smidigt och bra verktyg. Bara att markera ytor som man vill ha uppgift på. Fick så oerhört liten yta? Sen kom jag på vad det berodde på. Det blir nämligen fel projektion i mina 2d-ritningar, taket rör ju sig i 3 plan. Tänk på en pyramid, den kan man inte mäta ytan på rakt framifrån eller uppifrån (eller kan, kan man ju, men det är en annan matematisk historia) utan man måste mäta ifrån en vinkelrät vy som jag inte har. Men jag har ju måtten på alla linjer så det var bara att manuellt räkna ut arean på ett antal trianglar och parallelltrapetser som det blir. Sagt och gjort, nu stämmer det bättre!

Hej då och trevlig helg!

/ Patrik


Kommentarer
Postat av: mor

Snyggt upplägg. Bra jobbat, det blir säkert många saker framöver som virvlar runt i huvudet framöver men det är bara nyttigt att de små grå får arbeta. Följer med stort intresse både på plats och blogg vad som tilldrar sig ute i den mörka (inte nu längre)Smålandsskogen.

2011-05-16 @ 12:01:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0