Återfyllnad, Valv, Garageplatta, V. 25-31

Hej igen på er! Det var ett tag sedan mitt sista inlägg så här kommer ett, Lillemor har dock lagt in lite bilder under tiden som gått. Mycket av tiden utanför husbygget har gått till efterforskning, efterforskning och åter efterforskning, det är otroligt många val som ska göras och då har vi inte ens börjat med själva inredet än. Ett av dem stora valen är avklarade och det är vilket tegel vi ska ha, vi har nog besökt närmare 20 st specifika referensadresser under över ett år, för att inte nämna alla "spontanvillaområden" vi har svängt runt i ang val av tegel och inget har känts helt super förrän nu sista gången vi var iväg till Skåne där man finner många olika moderna tegelhus. För ett och ett halvt år sen var vi mest inne på ett nyanserat beigt tegel och hittade också fina kandidater, sista halvåret vidgade vi faktiskt perspektivet och kollade in mera gråskaliga tegel också där gärna nyanserade med svarta och ljusa toner. Jag kan bara säga att det finns många snygga tegel och det är inte lätt att välja. Det är just valet som man gör nu, sen sitter brickan där, fastmurad och då ska det kännas rätt, utan tvivel. Sista vändan var vi och tittade in danska Petersens gråa tegel och där fanns flera som jag kunde tänkt mig, ta en kik på deras hemsida så kommer du finna många sköna tegel, http://www.petersen-tegl.dk/. Vårt val landade tillslut på modell D91 och redan innan vi var ute och upplevde teglet i verkliga livet så fastnade vi för det på skärmen och våra förhoppningar infriades och förstärktes när vi slutgliten såg det. Mera rätt än så kan det inte bli och det känns "gött" som de säger därnere i Skåne. Tack till Tommy och Inga-lill för att vi fått använda ert hus i Tygelsjö som "bas" för våra tegelupptäckarstrapatser, en bonus vi fått med oss i allt letande i Skåne är att man också fått se hur vackert detta landskap är.
 
Referens på D91, Petersen Tegl
 
 
UPPFYLLNAD, VALVET OCH GARAGEPLATTA UNDER V 25 - 31
 
Fredagen den 15:e Juni lades de två första gjutplåtarna på (Plannja Combideck 45). Lägga på plåten tog ca 4-5 veckor, när det var dåligt väder kunde man skruva glespanel inne upp på plåten som var utlagd. Mycket runt omkring arbete än att bara lägga ut plåt, passa in en stor och tung H-balk som utgör upplag för plåtarna vid trappan mellan våningarna, samt de galvaniserade balkarna och pelarna som formar altanen och balkongen. För att inte tala om all den stöttning som farsan gjort av plåtarna underifrån, vi räknade antalet pinnar och det var många, kommer inte ihåg.
 
 
H-balken. Längst upp i bild alla paket av lättbetong som bara väntar på att få muras dit. Tro inte att dem hoppade dit av sig självt.
 
 
Alla fästen är förberett, för balken som trappstegen ska fästas i och för stolparna.
 
 
Armeringsjärn som blir ingjutna förankrar den bastanta betongmuren (mot berget och dess fyllnadsmassor) med valvet. Små pinnar av armering som ni ser på bilderna håller också plåtarna på plats när betongen väl kommer.
 
Vi grovutsatte garaget och vilken höjd dräneringen skulle börja på, grävskopan fick komma och skrapa bort lite granna för att komma i rätt höjd.
 
 
Dräneringsskiva "Superdrän" 70mm.
 
Fiberduken och listen på. Återfyllnad påbörjad, skicklig på skopan var han Hansson.
 
 
 
L-element och cellplast till garaget, 2 x 100 mm. Avlopp.
 
En älg har varit på besök och inspekterat arbetet! Han kom flera gånger och hälsade på. Tråkigt nog var det nåt fel på den och den avlivades i löpet av sommaren.
 
Maria var med en gång och assissterade ivrigt vid golvvärmesutläggning till valvet, hon höll bl a koll på jättevindan och när jag behövde matta fram slang till Frille rörmockare. -Nej, nu måste du dra i slangen farsan!
 
Alla innerväggar ritades ut så man kan orientera sig lite i slangdjungeln.
 
Här ser man det galvaniserade balksystemet till altanen. Allt smide utfört av Nässjö Mekaniska Verkstad. Järnen som sticker ut ur väggen är förankring för altantrappan som ska formas in där.
 
Garaget fick också golvvärme men inte lika tätt. Det ska ju ändå värmas upp, man behöver inte ha så varmt på i denna slingan. En trekantslist vid infarten ska forma så att det blir en vinkel för bilen att köra upp på.
 
Alla olika golvvärmeenheter löper ner till teknikrummet där samtliga cirkulationspumpar kommer sitta. På bilden ser man också rektangulär form för golvbrunn till duschen, också en öppning för div. ledningar och avlopp.
 
Här kommer skorsstenet upp. Fler block ska limmas på senare. Det är tätat så att inte betongen ska rinna ner till undervåningen. Det gick nog en hel vecka med bara tätning överallt, vid hål och springor allra mest vid plåtarna, i alla toppar med avsedd frigolitlist.
 
Alla stenar som vi då och då samlat ihop från sprängmassorna var lite ivägen för stöttorna vid altanen, men det gick ändå. Stenarna med raka fina kanter ska bli till en mur mot marken hitom. En pizza/bröd-ugn ska ha sin plats i muren, den har vi förberett för och gjort upplag till. Det är förresten tänkt gjutet upplag för hela muren, det kommer senare.
 
Varm- och kallvatten draget och armeringsnäten 8 mm också på. Långa Frigolitbitar med måtten 100X110 mm (uppkapade ifrån de stora cellplasskivorna) ramar in betongen så att ingen köldbryggor ska finnas. Vi hade provisoriskt stöd bakom frigoliten så att den inte skulle spricka när betongen kommer.
 
Skanska kom med betongen 120730, vi hade hjälp av JT Segerströms Bygg AB.
 
Den egengjorda slodan fick gunga betongen.
 
Här ser man lite av formen till altantrappan.
 
Skölja av betongspill som kommit över formen med en gång, det blir inte lättare om man väntar med att "städa".
 
Det var en bra dag för gjutning, inte för soligt och inget regn kom. Dagarna efter kom det lite skurar som fick vattna betongen. Vi vattnade den själva också några gånger. Tätningen var bra och ingen betong slapp igenom någonstans. Nästa inlägg blir MUR 2.0.
 
/ Patrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0